) Mi a kép?
Kifejezőeszközei(színes, fekete-fehér)
- vonal
- folt
Technikai eszközök:
- ceruzák, tollak, ecsetek véső, tű, nyomtatás, fényképezőgép stb.
Anyagok
- festékek, papírok, tus, agyag, kő, kréták stb.
A kezdetek csak modellezhetők
A természetben minden emberi beavatkozás nélkül is létrejöhet kép:
- első „művészek" próbálkozásai
- képalkotás mintái
A kép funkciói
Történelemben más
Írás és kép
Egyiptomi képírás
Kínai festmény
Japán fametszetek
Indiai mandala
A kép témája
Ha a kép ábrázol, annak jelentése van ( nem csupán formai elemek összessége )
Téma alapján születtek a műfaji kategóriák
KÉRDÉSEK
Mit látsz? ( bonyolult a kérdés)
A feleletet meghatározza:
- a műveltség
- a társadalmi hovatartozás
- lelkiállapot
Mi van a képen?
Mi a mű témája? ( A téma meghatározásában segít a kép címe.)
A kérdés vonatkozik:
- a kép tárgyaira
- motívumokra ( ez lehet hosszú felsorolás)
A téma aprólékos megfigyelése
- Az ábrázolt dolgok azonosítása ( Szereplők, hol játszódik a jelenet, milyen
eseményre, történetre utal a mű cselekménye.)
- Személyek, tárgyak elhelyezkedésének megfigyelése.
- Szereplők, tárgyak alakjának,méretének, mozdulatainak, arcvonásainak stb.
tanulmányozása.
- Megállapítjuk a személyek, tárgyak színét.
A cselekmény megfejtése közben kialakulhat az esztétikai ítéletünk. És ebben a folyamatban ez a döntő. Az érzelmi azonosulást biztosító körülményről gondoskodnunk kell, az időről. Eredményt csak a mű hosszas „vallatásától" várhatunk.
Mit ábrázol? ( a tartalom felé vezet)
- Általánosítások szintje
- A fő motívum felismerése
Mit jelent? Mit fejez ki? ( tartalomra utal)
- Korstílus
- Alkotó egyénisége
- Téma meghatározása:
- virágcsendélet
- csoportkép
- portré stb
ÁBRÁZOLÁSOK
- Kompozíciók,
- Kiemelés, hangsúlyok
- Megjelenítés módja
A kép keletkezése
Ő S K É P E K
Ősember megfigyelései (lábnyomok a puha talajban)
Alapja a sokszorosító grafikai technikáknak(a festék síkra való nyomtatása)
ÁRNYKÉP
Isidorus püspök a 7. században írta:
" A festészetet pedig az egyiptomiak találták ki úgy, hogy először vonalakkal körülrajzolták az ember árnyékát. Kezdetben tehát ilyen volt, másodjára aztán egyedülálló színekkel, majd pedig különbözőekkel."
Önálló kifejezőeszközként fennmaradt:
TÜKÖRKÉP
Narcissus, a görög mitológiában amint megpillantja magát a víztükörben, önmagába szeret bele és ez a reménytelen szerelem a pusztulásához vezet.
Reneszánsz elméletírók szerint:a művészet tükröt tart elénk és a valóság elé is.
A valóságábrázolás legfőbb elmélete.
Vízfelszínen visszatükröződő látvány (önmagunk megismerésének eszköze)
CAMERA OBSCURA (sötétkamra) jelenség
Létrejöttét segíti:az optika és kémia tudománya
Működése: kis lyukon fény vetül a sötét térbe és megjelenik a szemközti falon a nyílás előtti látvány fordított képe.
Ezen az elven alapul: fényképezés, mozgófilm
A kép funkciói
Falfestmények